...

خرابی درب آسانسور

یکی از قسمت های آسانسور که در دسترس و در تماس مستقیم با مسافران است درب آسانسور می باشد. درب آسانسور انواع مختلفی دارد مانند درب آسانسور لولایی، درب مرکزی و درب تلسکوپی. خرابی درب آسانسور نیز مانند سایر قسمت های آسانسور ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. به خصوص به دلیل تماس مستقیم مسافران با درب آسانسور، احتمال آسیب و معیوب شدن درب آسانسور بسیار زیاد است. در صورت عدم نگهداری و بازرسی دوره ای و عملکرد نامناسب و آسیب دیدن درب آسانسور، احتمال بروز حوادث ناگوار در سیستم وجود دارد. در این صفحه نیک اویل قصد دارد علاوه بر معرفی عوامل خرابی درب آسانسور، راه‌های پیشگیری از این خرابی ها را نیز عنوان کند. با نیک اویل همراه باشید.

فهرست مطالب

لیست قیمت و خرید انواع روغن آسانسور هیدرولیک از فروشگاه نیک اویل : خرابی موتور آسانسور 

انواع مختلف درب آسانسور

قبلا در مقاله جامع انواع درب آسانسور به انواع درب آسانسور پرداختیم و طبقه بندی های مختلفی برای درب آسانسور ذکر شد. در یکی از این طبقه بندی ها، درب های آسانسور به 2 نوع درب طبقه و درب کابین آسانسور تقسیم شدند. درهای طبقات در ورودی هر طبقه به چاه آسانسور تعبیه شده است. درب کابین نیز روی کابین آسانسور سوار می شود و با کابین آسانسور حرکت می کند. نصب درب های طبقه از سقوط افراد به چاه آسانسور در هر طبقه جلوگیری می کند. همچنین همراه داشتن درب کابین آسانسور الزامی است. زیرا هنگام حرکت کابین از افراد در برابر ضربه و حتی سقوط به چاه آسانسور محافظت می کند.

عوامل خرابی درب آسانسور

از جمله عوامل خرابی درب آسانسور می توان موارد زیر را برشمرد:

بسته شدن درب آسانسور فشار قوی

از بسته شدن درب های اتوماتیک آسانسور جلوگیری کنید

عدم نوسازی قطعات و تجهیزات کابین آسانسور

ضربه زدن به در کابین یا درب طبقه

نصب بی دقت درب آسانسور

آب یا مواد شوینده در سیستم درب آسانسور

هنگام حرکت کابین به درب آسانسور تکیه کنید

استفاده از قطعات بی کیفیت در سیستم آسانسور مانند ریل آسانسور

باز کردن درب اتوماتیک با فشار مکانیکی

عدم نگهداری به موقع آسانسور و بازرسی های لازم

استخدام سرویسکار غیر متخصص جهت عیب یابی درب آسانسور

خرید درب آسانسور و قطعات بی کیفیت

بسته شدن اتوماتیک درب آسانسور با فشار دست و بدنه

خرابی قطعات درب آسانسور مانند لت، موتور درب و ….

انواع مختلف درب آسانسور

علت باز نشدن درب آسانسور در طبقات

یکی از خرابی درب‌های آسانسور، باز نشدن آن‌هاست. گاهی پیش می‌آید که با وجود توقف درست کابین در سطح طبقه، درب آسانسور باز نمی‌شود. بر اساس تجربه سرویس‌کاران در اکثر موارد این خطا مربوط به چسبیده شدن لته‌های درب اتوماتیک آسانسور است. گاهی نیز موتور سر درب اتوماتیک نیز دچار ایراد و مشکل می‌شود. از دیگر ایراداتی و خطاهایی که باعث باز نشدن درب آسانسور می‌شود، تنظیم نبودن KP و ایراد در سیم‌های C و Com می‌باشد. برای رفع این خطاها حتما باید از یک سرویس‌کار مجرب و متخصص کمک بگیرید.

علت بسته نشدن و خرابی درب آسانسور

از دیگر خرابی‌های شایع، بسته نشدن درب آسانسور است. برای رفع این خرابی درب آسانسور باید موارد زیر توسط سرویس‌کار متخصص بازبینی و در صورت نیاز تعویض شوند:

بسته نشدن درب‌های اتوماتیک آسانسور

شکسته شدن یا خارج شدن کفشک آسانسور از محل

خطا یا ایراد در برد سردرب آسانسور

فعال شدن سنسور وجود مانع

وجود ایراد در چشمی الکترونیکی

شل یا پاره شدن تسمه سر درب

خارج شدن لته‌ها از حالت نرمال خود

پاره یا معیوب شدن سیم بکسل متصل به لته‌ها

وجود مانع بر سر راه بسته شدن درب

خراب شدن موتور سر درب آسانسور

بسته نشدن درب‌های لولایی طبقات

شکسته شدن لولاها

سفت شدن دیکتاتورهای درب لولایی آسانسور

شکسته شدن یا از بین رفتن خاصیت فنری فنر کشش درب

تابیده شدن لته‌های درب

وجود مانع بر سر راه بسته شدن درب

راه‌های پیشگیری از خرابی درب آسانسور

مهمترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن درب آسانسور، خرید درب آسانسور با کیفیت با قطعات و تجهیزات مرغوب می باشد. عدم استفاده از قطعات با کیفیت آسانسور در هنگام راه اندازی سیستم آسانسور باعث خرابی های متعدد و زودرس در سیستم آسانسور و درب آسانسور می شود. برای جلوگیری بهتر و سریعتر از آسیب دیدگی درب آسانسور، درب آسانسور باید به طور مرتب و دوره ای توسط سرویسکار متخصص بازرسی و سرویس شود. نه تنها درهای آسانسور، بلکه سایر قسمت های آسانسور نیز نیاز به بازرسی دوره ای دارند. البته با توجه به تماس مستقیم درب های آسانسور با مسافران، میزان خرابی آنها بیشتر خواهد بود.

با این حال، یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از خرابی زودرس درب آسانسور، ایجاد فرهنگ استفاده مناسب از درب آسانسور است. گاهی برخی از افراد از روی بدخواهی و کنجکاوی اقدام به آسیب رساندن به آسانسور می کنند که در این میان درب آسانسور اولین انتخاب آنهاست. به همین دلیل فرهنگ سازی مناسب می تواند آسیب های درب آسانسور را تا حد زیادی کاهش دهد.

دلایل اصلی خرابی درب آسانسور

خطای تراز

عدم تطابق اغلب در آسانسورهای ساختمان‌های مسکونی که بین دهه‌های 1930 و 1960 ساخته شده‌اند، رخ می‌دهد. بالابرهای هیدرولیک برای توقف به ترمز متکی نیستند، اگرچه به دلیل مشکلات نشتی سوپاپ یا شرایط کم روغن ممکن است ناهماهنگی رخ دهد. شاکیان موفق در یک دعوای قصور باید بتوانند مشکلات مکرر ناهماهنگی را که نیاز به تعمیرات متعدد و تخلفات نهایی بر اساس ترمز یا تراز ترازو دارند را اثبات کنند.

درب های کشویی شکسته

این نوع تصادف بیشتر در آسانسورهایی با درهای کشویی و راهروها رخ می دهد. کوبیدن درب بیشتر زمانی اتفاق می افتد که وسایل حفاظتی درب (چشم های برقی، لبه های ایمنی و لبه های آشکارساز) آسیب دیده یا معیوب باشند. علاوه بر این، درهایی که برای سرعت بسته شدن و نیروی بسته شدن به درستی تنظیم نشده اند، می توانند به سرنشینان ضربه بزنند و آسیب ببینند. در ساختمان‌های مسکونی قدیمی‌تر، آسانسورهایی با درهای بیرونی متحرک می‌توانند با بسته شدن سریع درها، آسیب‌های جدی به انگشتان و دست‌ها وارد کنند.

بسیاری از آسانسورها دارای درب اتوماتیک هستند. اکثر درها دارای سنسورهای حرکتی هستند که با تشخیص حرکت درها را باز می کنند – درها بدون حرکت بسته می مانند. این سیستم شامل قطعات پیچیده الکتریکی و الکترونیکی است.

متأسفانه برخی از این قطعات ممکن است بشکنند و باعث خرابی درب شوند. به عنوان مثال، یک درب آسیب دیده می تواند خیلی سریع بسته شود و کسی که وارد آسانسور یا خارج می شود، له شود. درب معیوب ممکن است به درستی بسته نشود یا در زمان نامناسبی باز شود و منجر به سقوط شود.

علت بسته نشدن و خرابی درب آسانسور

سرعت بیش از حد

مسافران ممکن است دچار آسیب های جدی به کمر یا گردن، مچ پا، زانو و سایر قسمت های بدن شوند. این صدمات زمانی اتفاق می افتد که مسافران به دلیل حرکت آسانسور با سرعت زیاد به کف یا دیوار کابین پرتاب می شوند. در ساختمان پن پلازا در نیویورک، یک آسانسور از طبقه 46 به زیرزمین رفت و با سرعت 1000 فوت در دقیقه سقوط کرد. مسافران به دلیل سرعت زیاد از ناحیه پا و زانو آسیب دیدند که منجر به تسویه 4 میلیون دلاری پیمانکار آسانسور شد.

افتادن در چاه یا چاه آسانسور

این دسته از تصادفات آسانسور بیشترین جراحات و بیشترین تعداد مرگ و میر را به دنبال دارد. شایع ترین علل سقوط در چاهک آسانسور، خرابی یا معیوب بودن چفت درب، توقف مسافرانی که از آسانسور خارج می شوند، بیش از سه فوت از فرود خارج می شوند، موج سواری در آسانسور، بازکردن نامناسب درب چاه آسانسور و توقف مسافران در حال خروج از آسانسور توسط پرسنل آموزش ندیده انجام می شود. . این موارد مستلزم تعیین دقیق این است که آیا تصادف ناشی از نقص مکانیکی بوده است یا اینکه آیا اقدامات قربانی و سایر طرف‌ها در ایجاد صدمات مؤثر بوده است.

سیم کشی نادرست

آسیب به سیم کشی یکی دیگر از دلایل رایج خرابی آسانسور است. سیم کشی آسانسور ممکن است در اثر آتش، آب یا فرسودگی معمولی آسیب ببیند یا از بین برود. این خطا می تواند باعث برق گرفتگی، برخورد با پیشرانه یا حتی شروع سقوط آزاد خودرو به پایین شفت شود.

جمع بندی

به طور کلی در این مقاله سعی کردیم تا خرابی درب آسانسور بپردازیم. هر کدام از این محصولات، برتری‌های خاص خود را دارند که با توجه به اولویت‌هایتان، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. مهمترین چیزی که باید در مورد نیک اویل بدانید این است که ما همیشه وب سایت خود را برای ارائه داده‌های مناسب و مرتبط به روز می‌کنیم. بنابراین برای با خبر شدن از جدیدترین محصولات، ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

فردی متخصص که در حال سرویس آسانسور است.
مقالات
ادمین سایت

0 تا 100 سرویس آسانسور

سرویس آسانسور یکی از مهم‌ترین کارهاییست که باید بطور مرتب و دوره‌ای تکرار شود، این کار علاوه بر افزایش عمر آسانسور سبب ایجاد امنیت بیشتر

ادامه مطلب »
5/5

دیدگاه (1)

  1. علت باز نشدن درب آسانسور و علت بسته نشدن درب کشویی آسانسور چیه ؟ من بارها درگیر این شدم و خراب بوده واسم جوری بوده که له شدن در آسانسور رو دیدم و مجبور شدیم مجدد تنظیم درب کشویی آسانسور رو انجام بدیم. ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با خرید هر 5 پک در جشنواره نیک اویل 1 پک رایگان دریافت کنید.
تماس با ما
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.