...

اهمیت روغن کاری آسانسور چیست؟

تصویری از متخصصی در حال تعمیر آسانسور که نشان دهنده اهمیت روغن کاری آسانسور است.

فهرست مطالب

اهمیت روغن کاری آسانسور چیست؟ این سوالی است که هر مدیر ساختمانی ممکن است از خود بپرسد، چه دلیلی دارد که هزینه بدهیم  و موتور، دنده، سیم بکسل و ریل آسانسور خود را روغن کاری کنیم؛ آیا ارزشش را دارد؟

جواب کوتاه این سوال این است که بله روغن کاری اهمیت بسیار زیادی دارد و برای حفظ سلامت آسانسور ضروری است. در ادامه درباره این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

اهمیت روغن کاری آسانسور

روغن کاری یک عنصر بسیار اساسی در صنایع مختلف به ویژه در صنعت آسانسور است. مهم‌ترین مواردی که می‌توان برای حفظ و نگهداری و جلوگیری از خرابی قطعات نام برد انتخاب روانکارهای مناسب و استفاده صحیح به میزان مناسب و همچنین پایش روانکار قبل از استفاده و حین کارکرد است.

اهمیت روغن کاری آسانسور به دلیل، حفاظت از سطوح در برابر زنگ زدگی، خوردگی و سایش است که این باعث افزایش عمر مفید و بهره‌وری بالاتر می‌شود. اما بطور کلی روغن کاری بخشی از نگهداری و سرویس آسانسور است که دلایل آن در ادامه توضیح داده شده است.

1.  افزایش ایمنی آسانسور

آسانسورها روزانه میلیون‌ها نفر را جابه جا می‌کنند و ایمن بودن آنها از مهمترین نگرانی‌های هر فردی است. تعمیر و نگهداری منظم تضمین می‌کند که همه مکانیسم های ایمنی مانند ترمزها، هشدارهای اضطراری و سنسورهای درب به درستی کار می‌کنند. بی توجهی به نگهداری می‌تواند منجر به بروز حوادث، جراحات یا حتی مرگ و میر شود که با مراقبت و بازرسی مناسب قابل پیشگیری است.

2. رعایت مقررات

در قوانین ساختمان و مقررات ایمنی، بازرسی و نگهداری منظم آسانسور الزامی تعیین شده است. رعایت این مقررات نه تنها یک الزام قانونی بلکه یک تعهد اخلاقی برای تضمین ایمنی همه کاربران است. نگهداری منظم به رعایت این استانداردها و جلوگیری از جریمه‌های سنگین یا عواقب قانونی کمک می‌کند.

3. افزایش پایایی

آسانسوری که به خوبی نگهداری می‌شود، کمتر دچار خرابی می‌شود و این پایایی آن تایید می‌شود. بررسی‌، تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند مشکلات بالقوه را قبل از تبدیل به مشکلات اساسی شناسایی کند و زمان خرابی و نارضایتی را برای ساکنان ساختمان به حداقل برساند.

4. مقرون به صرفه در دراز مدت

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مقرون به صرفه تر از تعمیرات خرابی آسانسور است. پرداختن به مسائل جزئی قبل از تشدید آنها می‌تواند، سبب صرفه جویی در هزینه‌های مالکان و مدیران ساختمان برای تعمیرات یا جایگزینی قطعات شود.

5. افزایش طول عمر

تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند طول عمر آسانسور را افزایش دهد. مانند هر سیستم مکانیکی دیگری، آسانسورها با گذشت زمان دچار سایش و خرابی می‌شوند. در بازرسی‌های معمول، روغن کاری و تعویض قطعات تضمین می‌کند که آسانسور در شرایط مناسبی بماند و در نتیجه عمر آن را افزایش می‌دهد.

از آنجایی که اهمیت روغن کاری آسانسور در حفظ سلامت آسانسور بسیار بالا است؛ نباید هرگز نادیده گرفته شود، اما باید از چه نوع روغنی برای قطعات مختلف آسانسور‌ها استفاده کنیم.

برای هر نوع آسانسوری از چه روغنی استفاده کنیم؟

اهمیت روغن کاری آسانسور در جهت کاهش اصطکاک در اجزای آسانسور و جلوگیری از ساییدگی و سایر مشکلات فنی مرتبط با فرسایش مواد  است.در نتیجه هرچه کیفیت روغن کاری بهتر باشد، به کارکرد بهتر اجزای آسانسور کمک می‌کند و از مشکلات فنی احتمالی جلوگیری می‌کند که این موضوع موجب افزایش ایمنی و کارایی آسانسور می‌شود.

بنابراین استفاده از روغن کاری در آسانسور امری بسیار حیاتی و ضروری است که به افزایش عمر مفید، ایمنی، بهره‌وری و کاستن از هزینه‌های احتمالی در این وسیله حمل و نقل عمومی کمک شایانی می‌کند. در این عمل مهم است که از روغن مناسب برای آسانسور استفاده شود تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

در مورد اهمیت روغن کاری آسانسور شما می‌توانید در پست معجزه روغن در محافظت از آسانسور اینستاگرام ما بیشتر می‌توانید بخوانید.

طبقه‌بندی روانکارها مورد استفاده در صنعت آسانسور

روانکارهای مورد استفاده در آسانسورهای کششی

در این نوع از آسانسورها موتور و سیستم رانش و محرکه از نوع گیربکس بوده و توسط گیربکس تامین می‌شود، در روغن کاری آسانسورهای کششی روغن دنده‌ها در هر نقش بسیار مهم و اساسی دارند. این روغن ها علاوه بر راحت کردن حرکت چرخ دنده ها، در موتور باعث شستشوی قطعات داخلی و تمیز کردن براده‌های آهن یا کثیفی‌ها داخل گیربکس موتور‌ها نیز می‌باشند.

روغن دنده صنعتی در گریدهای ۶۸ ، ۱۰۰، ۱۵۰ ،۲۲۰ ،۳۲۰ ،۴۶۰ ، ۶۸۰ ،  ۱۰۰۰ تولید می‌شوند که بسته به نوع چرخ دنده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، شما می‌توانید انواع روغن دنده آسانسور را از برند نیک اویل با بهترین کیفیت خریداری کنید.

تفاوت اصلی روغن سنتتیک و مینرال

روغن‌های دنده صنعتی با دو روغن پایه سنتتیک و مینرال تولید می‌شوند. تفاوت اصلی روغن سنتتیک و مینرال را در ترکیب پایه آنها می‌توان دانست، هر روغن از دو جزء متمایز تشکیل شده است. روغن سنتتیک را از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربن در آزمایشگاه به عمل می‌آورند، ولی روغن‌های مینرال بر پایه نفت خام ساخته می‌شوند که به آنها روغن معدنی نیز گفته می‌شود.

این نحوه ساخت باعث ایجاد خواص برتر در روغن‌های سنتتیک شده است، چون به بیان ساده روغن‌های سنتتیک ساختار مولکولی یکنواخت تری، شبیه به تیله دارند که این ساختار به مولکول‌های روغن اجازه می‌دهد تا به سادگی بر روی هم سر بخورند، در صورتی که مولکول‌های روغن مینرال را میتوان به تاس هایی تشبیه کرد که برای سر خوردن بر روی یکدیگر با مشکل مواجه هستند.

استفاده از روغن مناسب برای هر آسانسور، تضمین کننده عمر طولانی و راندمان بالای موتورهاست. نکاتی که سرویسکاران برای تعویض روغن باید توجه داشته باشند:

  1.  استفاده از روغن مناسب
  2. اطلاع از میزان حجم موتور
  3.  زمان تعویض روغن
  4. عدم مخلوط کردن روغن‌های معدنی و سنتتیک
  5. عدم استفاده از روغن‌های خودرویی به جای روغن‌های صنعتی

روانکارهای مورد استفاده در آسانسورهای هیدرولیکی

در این نوع از آسانسورها موتور، سیستم رانش و محرکه از نوع هیدرولیکی بوده و شامل یک جک هیدرولیکی می‌باشد که جک هیدرولیک با قدرت پمپاژ روغن توسط پاوریونیت به حرکت در می‌آید. لذا جهت روانکاری این نوع از سیستم‌ها میتوان از روغن هیدرولیک، پایه معدنی استفاده نمود.

جهت انتخاب روغن هیدرولیک مناسب بایستی به ظرفیت آسانسورهای محیط و سازگاری با اجزایی هیدرولیک توجه نمود؛ برای انتخاب روغن هیدرولیک به عنوان سیال هیدرولیکی و روانکاری مناسب سیستم، هیدرولیک آسانسور ISO VG 68 می‌باشد، ولیکن استفاده از روانکار با گرانروی ISO VG46 در آسانسورهای کوچک با ظرفیت پایین نیز متداول می‌باشد.از خواص روغن‌های هیدرولیکی می‌توان به این موارد اشاره کرد

از اهمیت روغن کاری آسانسور های هیدرولیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خاصیت ضد اکسیداسیون
  2. ضد کف و ضد خورندگی
  3. سازگاری کامل با تجهیزات آب بندی نقطه ریزش بسیار پایین
  4. مقاومت برشی بالا
  5. پایداری حرارتی

روانکارهای مورد استفاده در سیم بکسل‌ها

به دلیل نقش حساس سیم بکسل ها، تمامی سیم بکسل ها جهت مراقبت و حفاظت به روغن کاری نیاز خواهند داشت. امروزه آمارها نشان می‌دهتد که ۸۰% سیم بکسل هایی که به طور سالیانه و مداوم روغن کاری می‌شوند از عمر طولانی تری برخوردار می باشند، لذا بایستی از روانکارهای ویژه و مناسب جهت روانکاری استفاده نمود.

روغن سیم بکسل دارای خواصی چون گرانروی پایین، فشارپذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، کاهش اصطکاک و استهلاک بین رشته سیم‌ها است. گرانروی این روانکارها در حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی استوک، در ۴۰ درجه سانتیگراد می‌باشد، لذا استفاده از روانکارهای با گرانروی بالا در روانکاری سیم بکسل به دلیل چسبندگی زیاد در کاهش کشش و جذب آلودگی‌ها به سطح بسیار زیان بار می‌باشد.

نکاتی که باید سرویس کارها در هنگام روغنکاری سیم بکسل توجه ویژه ای داشته باشند:

  1. استفاده از روغن مناسب
  2. استفاده از فرچه سیمی و دستمال آغشته به حلال قبل از روغنکاری‌
  3. اطمینان از تمیز بودن سیم بکسل قبل از روغنکاری
  4. عدم استفاده از هر نوع گریس برای روغنکاری سیم بکسل

روانکار مورد استفاده در ریل‌ها

روغنکاری ریل آسانسور از مهمترین عواملی است که باعث کارکرد بهتر آسانسور، حرکت نرم کابین، کاهش خوردگی و سایش قطعات می‌باشد. روغن ریل مورد استفاده از روغندان بایستی از کیفیت مطلوب برخوردار باشد، به طوری که دارای گرانروی مناسب و قابلیت یکنواختی در روانکاری در سرما و گرما را دارا باشد.

ولیکن در حالت کلی جهت روانکاری ریل می‌توان از روغن‌های مونوگرید با درجه گرانروی و سطح کیفیت API CF ,SAE40 همچنین روغن‌های گردشی R&O با درجه گرانروی ۱۵۰ و ۲۲۰ استفاده نمود.

در کنار استفاده از روغن ریل، استفاده از حلال نیز ضروری است. حلال وایت اسپریت یک ترکیب هیدروکربنی است که از برش نفت سفید تولید می‌شود، این محصول چربی گیر سطوح فلز، پاک کننده قوی گرد و غبار بر روی ریل و مخصوص شستشوی موتور گیربکس می‌باشد.

شما می‌توانید انواع  روغن ریل آسانسور و حلال را از ما با بیشترین کیفیت برای افزایش طول عمر بالابر خود خریداری کنید.


با توجه به نکات صحبت شد، امیدوارم توانسته باشیم در درک اهمیت روغن کاری آسانسور کمک کرده باشیم، همچنین اهمیت انتخاب روغن مناسب و باکیفیت رو به شما ثابت کرده باشیم. ممنونیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید، لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    با خرید هر 5 پک در جشنواره نیک اویل 1 پک رایگان دریافت کنید.
    تماس با ما
    Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
    Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.